Menu

2023 rok przyniesie na całym świecie wiele zmian, a zmiany gospodarcze, społeczne i geopolityczne wpłyną na zachowania i nastroje konsumentów. Będą też mieć odzwierciedlenie zarówno przy wyborach produktów spożywczych, jak i podczas odwiedzania restauracji. Na co zatem zwrócić uwagę planując menu?

Jakie będą trendy kulinarne w 2023 roku?

Rok 2023 będzie z pewnością wymagającym czasem, w którym skupimy się na przemyślanych, dobrze zaplanowanych i optymalnych cenowo konceptach. A co prócz tego nas zaskoczy i na co będziemy musieli jeszcze zwrócić uwagę tworząc menu w naszych restauracjach?

Potrawy mood food jako trend kulinarny na 2023 rok.

Mood food, czyli zdrowie na talerzu

Jedzenie na rzecz odporności, wspieranie zdrowia, krążenia, właściwego rozwoju dzieci – ten trend jest na naszych stołach już kilka lat. W przyszłym roku postawimy na tzw. mood food, czyli jedzenie, którego zadaniem będzie wspieranie naszego mózgu, nastroju i wydajności umysłowej. Konsumenci i restauracyjni goście będą zatem poszukiwać takich produktów, dań i napojów, które będą wpływały na ich zdolności poznawcze, pomogą zredukować stres, poprawią koncentrację i zwiększą produktywność.

I nie chodzi już wyłącznie o składniki energetyzujące, takie jak na przykład kofeina, ale przede wszystkim składniki pochodzenia roślinnego, takie jak owoce, warzywa i rośliny strączkowe. Coraz popularniejsze będą zwłaszcza te ostatnie (np. fasola pinto), które są największym źródłem magnezu; minerału, który został powiązany z redukcją stresu i zmęczenia.

Konsumenci będą zwracali uwagę na żywność bogatą w błonnik, zawierającą pro-, pre- i postbiotyki, a także foliany – pomocne w redukcji zmęczenia. Popularne będą także (głównie jako dodatek w produktach i daniach) liście ashwagandhy, lawendy czy chmielu – które mają działanie uspokajające i kojące nerwy i stany lękowe.

Dania roślinne jako trend kulinarny na 2023 rok.

Potrawy roślinne, także w wydaniu tradycyjnym

Popularność kuchni roślinnej będzie systematycznie rosnąć. Restauracje wegańskie czy wegetariańskie nadal będą się rozwijać, ale coraz częściej także koncepty serwujące bardziej tradycyjne dania będą wzmacniać swoje menu roślinne. Niejedzenie mięsa stanie się, zwłaszcza dla młodszych konsumentów, szczególnym powodem do dumy i manifestowania swoich postaw. Co warte odnotowania – będą oni mieli coraz większy wpływ na swoich towarzyszy czy starszych członków rodzin.

Gości będą przyciągały głównie klasyczne dania z różnych kręgów kulturowych czy krajów, ale w nowych, roślinnych interpretacjach. Ograniczanie mięsa, czyli fleksitarianizm, będzie postrzegany nadal jako właściwy krok w stronę kuchni roślinnej – dobry dla klimatu, zwierząt i dla zdrowia.

Dining alone jako trend w gastronomii na 2023 rok.

Dining alone, czyli jedzenie samemu w restauracji

Pojedyncze stoliki w restauracjach? Tak, to nie tylko możliwe, ale wręcz konieczne. Dining alone to trend solowego stołowania się w restauracjach i kawiarniach. W dobie dbania o siebie, ale także życia w pojedynkę ważne będzie zaspokojenie potrzeb gości, chcących pobyć, popracować, zjeść „w spokoju”, w specjalnie przygotowanych strefach.

Hashtagi #SoloDate i #DiningAlone zgromadziły już ponad 150 milionów wyświetleń na TikToku, a wielu ekspertów wskazuje, że potrzeba me-time, czyli czasu tylko dla siebie będzie jedną z kluczowych w 2023 roku.

Nie zdziwmy się zatem, gdy nasz gość powie: stolik dla jednej osoby, proszę.

Niedrogie i smaczne dania restauracyjne jako kryzysowy trend w gastronomii na 2023 rok.

Skromnie a smacznie – tanie i dobre dania restauracyjne

Weszliśmy w kryzys. Rosnące koszty utrzymania już zaczęły wpływać na branżę restauracyjną. Ci, którzy często wychodzili do restauracji, zmniejszą częstotliwość tych wyjść, a ci, którzy nie pilnowali wysokości rachunków, zaczną wydawać ostrożniej.

Restauracje powinny znaleźć zatem bardziej kreatywne sposoby na utrzymanie kosztów na niskim poziomie. Receptą na to jest między innymi używanie „skromniejszych” i ostatnio pomijanych w menu składników – od alternatywnych kawałków mięsa, w tym podrobów, do części warzyw, które zwykle wyrzucamy, takich jak wierzchołki marchewek. Terminy takie jak zero odpadów będą ewoluować od ogólnych koncepcji do realnych działań w każdej restauracyjnej kuchni.

Kuchnia dostosowana do zmian klimatycznych jako trend w gastronomii na 2023 rok.

Ach, ta pogoda – kuchnia dostosowana do zmian klimatycznych

Klimat się zmienia. Konsumenci zaczęli już poszukiwać takich produktów i dań, które pomogą ich organizmom wytrzymać różne skrajne temperatury, od mrozów po fale upałów, a także takich, które – w razie klęsk pogodowych, można długo przechowywać (żywność awaryjna).

Rozgrzewające zupy, ochładzające sałaty – te rozwiązania już znamy i stosujemy w naszych restauracjach i lokalach. Powinniśmy pomyśleć o takich daniach, które nie tylko wzmocnią odporność na wyczerpanie cieplne czy hipotermię, ale także takich, które uwzględnią osoby na specjalnych dietach, dzieci i seniorów, dla których przetrwanie skrajnych okresów pogodowych jest wyjątkowo uciążliwe. 

Przygotowywanie potraw ze składników i w sposób mający niewielki negatywny wpływ na klimat jako trend kulinarny na 2023 rok.

Jedzenie dla klimatu i produkty przyjazne środowisku – świadoma konsumpcja i niski ślad węglowy

Ponieważ kupujący kładą większy nacisk na wybór produktów przyjaznych środowisku, możemy spodziewać się, że oczekiwania względem restauracji i kawiarni także zaczną wzrastać. Naturalne produkty, krótkie łańcuchy dostaw, własne restauracyjne ogródki warzywne – to tylko wybrane aspekty, na które nasi goście będą zwracali coraz większą uwagę.

Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju powinny uwzględniać także codzienność lokali – goście będą dopytywali o standardy pracy, o ekologiczne procedury i zachowania. Przygotujmy się do tego i działajmy!

Nostalgic food, czyli jedzenie z dzieciństwa i potrawy przywołujące wspomnienia jako trend kulinarny na 2023 rok.

Nostalgic food – jedzenie z dzieciństwa i potrawy przywołujące wspomnienia

Badania mówią, że większość z nas czuje się komfortowo z produktami, muzyką i przedmiotami, które już znamy. A także takimi, które wspominamy z nostalgią, bo kojarzą się nam z przeszłością. Obiad u babci? Świąteczne tradycyjne wypieki? Prosty makaron z serem z czasów studenckich? To tylko kilka przykładów jedzenia, dzięki któremu goście poczują się „dobrze”.

Trend tak zwanego nostalgic food, czyli jedzenia, które przywołuje wspomnienia, będzie w 2023 roku wyjątkowo silny. Na półkach sklepowych już pojawiają się produkty np. z lat 80. Zadbajmy zatem, aby w naszych kawiarniach lub restauracjach nie zabrakło także tych opcji. Goście z pewnością to docenią.

Łączenie smaków słodkich i pikantnych jako trend gastronomiczny na 2023 rok.

Swicy, czyli sweet i spicy – dania i potrawy słodko-pikantne

Co to znaczy „swicy”? To zderzenie słodkich i pikantnych elementów w jednym daniu głównym, deserze lub dodatkach. W 2023 roku popularne będą batoniki z ciemnej czekolady z chili, koreańskie sosy zmieszane z dżemem truskawkowym nałożone na smażonego kurczaka, galaretki z pieprzem i wiele innych przystawek, dań i deserów łączących te smaki.

Uczono nas, że nasze kubki smakowe pozwalają odczuwać smak słodki, słony, gorzki, kwaśny i umami, ale nie mówiono, że ważnym elementem smakowania jest przetwarzanie smaku. To właśnie ono „wydarza się”, gdy mieszamy smaki i budujemy wielowarstwowe kompozycje. Właśnie takich zaskoczeń będą oczekiwali nasi goście.

Wykorzystanie nietypowych i dziwnych grzybów jadalnych jako trend kulinarny na 2023 rok.

A może tak grzyby? Dania z nietypowych i dziwnych grzybów jadalnych

Grzyby shitake, pieczarki portobello, soplówka jeżowata czy grzyby maitake były popularne już w kartach menu w 2022 roku. W 2023 roku można spodziewać się wzrostu popularności grzybów, zwłaszcza tych specjalnych czy laboratoryjnie hodowanych.

Będą idealne w daniach a’la carte, a także jako składnik napojów lub przystawka. Przyrestauracyjne hodowle są coraz popularniejsze i z pewnością przyciągną gości, oczekujących nowości i chętnych na odkrywanie smaków i sposobów komponowania dań. Czas zatem na grzyby – i to przez cały rok!

Nietypowe dania kuchni regionalnych jako trend w gastronomii na 2023 rok.

Globalnie lokalnie – dania i potrawy nietypowych kuchni regionalnych

W miarę jak świat staje się coraz bardziej połączony, rośnie popularność światowych kuchni. O ile mody na kuchnię chińską, japońską, meksykańską, indyjską czy tajską powoli mijają, a takie koncepty restauracyjne już nikogo nie dziwią, o tyle każdego roku pojawiają się nowe. Ostatnie lata należały do kuchni gruzińskiej, a przed nami kolejne rewolucje.

Kuchnie tworzą migranci. Eksperci przewidują, że na świecie coraz popularniejsze staną się potrawy z miejsc takich jak Hongkong, Ukraina, Rosja czy Polska, ale także z terenów Afryki oraz krajów Ameryki Południowej, na przykład Kolumbii.

To tylko wybrane trendy. Wśród innych znajdują się ponadto: rosnąca popularność curry jako potrawy jednogarnkowej na trudne czasy, Yuzu i ostrego miodu czy suszonych warzyw jako przekąsek. Jedno jest pewne – goście coraz częściej będą chcieli zjeść lokalnie, zdrowo, smacznie, ale także… dać się zaskoczyć. Powodzenia w 2023 roku!

Menu
Strona Główna
Produkty
Przepisy
Wiedza