Menu

Po pierwsze obserwujemy zwrot w stronę zdrowia, a dania i produkty wspierające odporność, pracę jelit, samopoczucie, pracę mózgu czy wpływające na aktywność – z całą pewnością będą święciły triumfy. Z kolei drugi obszar jest mocno powiązany z poprzednim – dotyczy bowiem zdrowia, ale w kategorii wykluczeń. Diety bezglutenowe, bezcukrowe, roślinne, wysokobiałkowe; produkty z niskim indeksem glikemicznym, wysoką zawartością błonnika, bez laktozy, probiotyczne – ich popularność będzie coraz większa. Trzeci obszar dotyczy poznawania świata i to właśnie w nim mieszają się smaki, rodzaje kuchni, które adaptowane zostają na lokalne rynki. Ostatni z kolei dotyczy sposobów odbierania rzeczywistości – z jednej strony wracamy do czasów dzieciństwa i komfortu (trend nostalgia), z drugiej zaś – szukamy luksusu i wyjątkowości. Jedzenie odzwierciedla wszystkie te zjawiska.

Poniżej prezentujemy najważniejsze trendy na 2025 rok

1. Miksy smaków i tekstur

Od kilku lat niestandardowe połączenia smaków cieszą się ogromnym zainteresowaniem gości. Słodki i słony, słodki i pikantny – tego szukamy w produktach, daniach, ale także napojach. Największymi koneserami odważnych połączeń jest pokolenie Zet. Ostre sosy, międzynarodowe kombinacje smakowe, a także boom na pikantno-słodkie dania nazwane „swicy” – to będzie wybierane w nadchodzącym sezonie. Miksy można wykorzystać w przekąskach barowych, przystawkach lub deserach. Przykładów jest wiele: mieszane orzechy przyprawione kardamonem, sorbet z mango z chili lub popcorn ze srirachą.

W 2025 roku mieszamy nie tylko smaki, ale także tekstury. Od chrupiących ziaren i granoli, przez kiełkujące i sfermentowane orzechy, po prażoną ciecierzycę i chipsy grzybowe. Wszystko, co chrupie świetnie sprawdzi się w sałatkach i pieczonych warzywach, ale także w napojach i deserach, takich jak crème brûlée, espresso martini lub ciastkach z pistacjami.

2. Lokalne i regionalne produkty i dania 

O ile międzynarodowe kuchnie nie tracą na swojej popularności, o tyle coraz mocniej w trendzie zadomawiają się hiperlokalne dania i specjały. Mowa o daniach z danego regionu, miasta, dzielnicy lub nawet z sąsiedztwa. Goście doceniają małe koncepty kulinarne, bistra, dzielnicowe kanapkarnie, piekarnie i winiarnie z tapasami od lokalnych dostawców.

3. Międzynarodowe przekąski i smakołyki

Rośnie popularność „małych smakołyków” i przekąsek „on-the-go” – zarówno tych kupowanych jako przekąska, ale także tych, oferowanych przez restauracje i cukiernie, a nawet popularne sieci fast food. W większości w trendzie 2025 będą zdrowe przekąski – wszak prawie jedna trzecia konsumentów ogranicza swoje nawyki związane z podjadaniem, dlatego zdrowe przekąski nazwano „better-for-you” i najczęściej składają się z orzechów, zbóż, bakalii. Można je zestawiać także na ostro, z przyprawami takimi jak kardamon, masala, curry lub ostry pieprz o smaku miodu. Batony, biszkopty, ciasteczka, monoporcje – to będzie ich rok.

4. Pierogi

Wszechstronność i różnorodność pierogów i pierożków przyciąga gości do restauracji z wielu zakątków świata, serwujących właśnie te specjały. Według Whole Foods to właśnie one będą najmodniejszym daniem w nadchodzącym roku. Potwierdza to także ich popularność w wyszukiwarkach (dane Google Trends).

Pierogi z pikantnym nadzieniem, na słodko, ostro; gotowane, gotowane na parze lub smażone na patelni. Gruzińskie chimkali, polskie, japońskie gyoza, tybetańskie momo, hinduskie samosa, włoskie tortellini, ukraińskie pielmieni, chilijskie empanadas – te i wiele innych w tym roku zdecydowanie zyska na popularności.

5. Wodorosty – białko dla wszystkich

Od kilku lat widzimy popularność wodorostów, a także innych roślin wodnych, jednak fala odwraca się w kierunku żywności wytwarzanej z większej ilości zieleni morskiej i słodkowodnej. Mech morski robi furorę ze względu na zawartość żelaza, magnezu i jodu. Rzęsa (inaczej soczewica wodna) może pochwalić się wyższą zawartością białka niż inne warzywa liściaste, a agar-agar (roślinna alternatywa żelatyny pochodząca z czerwonych alg) jest przede wszystkim oparty na błonniku i promowany jako wsparcie trawienia. Wszystkie te wodne rośliny będą pojawiać się coraz częściej w nowoczesnych przekąskach i pozycjach menu restauracyjnego. 

6. Kuchnia bezglutenowa

Trend gluten free nie wiąże się tylko z wysokimi cenami zbóż na rynku, ale także z: rosnącą liczbą osób nietolerujących glutenu lub chorujących na celiakię, a także tych, które ze względów zdrowotnych lub podążając za modą – ograniczają spożycie glutenu. Alternatywy dla mąki rosną w siłę. Popularne stają się takie alternatywy jak: mąka z ciecierzycy, z migdałów; takie zboża jak: proso, amarantus, sorgo, quinoa (komosa ryżowa). Pizzerie, włoskie koncepty oparte na makaronach oraz oczywiście piekarnie z całą pewnością powinni wziąć ten trend pod uwagę. 

7. Dobre dla jelit: błonnik, pro i prebiotyki, dbanie o mikrobion

„Trend zdrowia jelit jest jedną z największych zmian, jakie dotknęły branżę żywności i napojów w ostatnich dziesięcioleciach” – notuje portal kulinarny Food Navigator. Zdrowe odżywianie jest coraz ważniejsze dla konsumentów, w szczególności świadomość i zrozumienie zdrowia jelit. To nie tylko wspieranie trawienia, ale budowanie odporności organizmu, wspieranie pracy mózgu, poprawa nastroju i wspieranie organizmu w okresie ważnych przemian. Bidfood określił błonnik jako przyjazny i obecnie jeden z najważniejszych składników, który powinien znaleźć się w daniach w 2025 roku. Warto obalić także mit, że żywność o wysokiej zawartości błonnika nie smakuje dobrze. Zdrowie jelit to także produkty wzbogacone o pro- i prebiotyki, których coraz częściej poszukują klienci na całym świecie.

8. Bez cukru

Z całą pewnością wielu z nas zauważa, że produkty bez cukru lub z niską zawartością cukru można znaleźć w każdym sklepie czy markecie. Batony, napoje, ciastka – trend bezcukrowy zmienia wszystko. Według Mintela już 2 na 5 konsumentów chętniej spożywałoby produkty o obniżonej zawartości cukru, a także niskocukrowe dania. To pokazuje, że trend ten mocno wkracza do świata gastronomii. Pieczywo z niskim indeksem glikemicznych, „odchudzone” ciasta, kwaśne desery – to właśnie o nie będą pytać w 2025 roku nasi goście. Warto wprowadzić także zamienniki cukru: ksylitol, stewia, erytrol czy fruktoza – one będą nam w kuchni naprawdę potrzebne.

9. 2025 – napoje bez alkoholu i silne nawilżenie

Z roku na rok rośnie liczba opcji napojów bezalkoholowych. Duże koncerny piwowarskie reagują na potrzeby konsumentów, głównie tych najmłodszych, oferując opcje o niskiej lub zerowej zawartości alkoholu. Według analiz Anheuser-Busch mają one stanowić aż 20 proc. całej sprzedaży w 2025 roku. Bezalkoholowe piwa, wina i koktajle powinny zatem z całą pewnością znaleźć się w restauracyjnych i klubowych kartach napojów.

Na targach żywności i napojów coraz popularniejsze są ponadto popsicles z elektrolitami, gazowana woda kokosowa, woda chlorofilowa, a nawet woda proteinowa. Na rynku pojawiają się nowi gracze, oferujący wody kaktusowe, zawierające przeciwutleniacze i elektrolity, będące lepszą dla zdrowia konkurencją dla słodkich i sztucznie barwionych napojów. To dla restauracji ważny sygnał, że w karcie napojów powinny znaleźć się także inne napoje niż cola i soki.

10. Małe przyjemności: nostalgia lub luksus

Termin „newstalgia” określa dania będące mieszanką znanej przeszłości z elementami nowości. Dawne dania, nieco podkręcone receptury, pozwalają gościom wrócić z sentymentem do dawnych smaków, a młodszym je poznać, co buduje zaangażowanie wielu pokoleń. Domowe zupy, dania jednogarnkowe, dania-talerzyki do dzielenia się to tylko wybrane przykłady – a każdy zależy od regionu, z którego pochodzą goście, chcący dzięki jedzeniu wrócić do wspomnień.

Z drugiej jednak strony widzimy zjawisko przeciwne – nie przekąski czy dania z dzieciństwa, ale te, o których zawsze marzyliśmy. To zjawisko określane jest mianem „małego luksusu” i mówi o tym, że wszyscy zasługujemy na odrobinę przyjemności. Smaki i składniki, na które warto zwrócić uwagę, a które są osadzone mocno w tym trendzie to: karmel, czekolada, mimoza, espresso martini, czekolada z pomarańczą, czekolada z chili, czarna sól, trufla grzybowa, śliwka w cukrze i wiele innych – które bez wątpienia powinny pojawić się w restauracyjnych kartach lub w cukierniach w 2025 roku. 

Menu
Strona Główna
Produkty
Przepisy
Wiedza