Jeśli jednak szukacie inspiracji do Waszego cateringowego menu, zachęcamy do pobrania broszury „Menu na dzisiejsze czasy. Klasyczne dania nowocześnie”. Znajdziecie w niej zdjęcia potraw prezentowanych indywidualnie na talerzach, jak i w formie cateringowej.
O czym pamiętać tworząc prezentację menu cateringowego?
1. Zachowanie identyfikacji wizualnej w menu
Warstwa graficzna dokumentu powinna być spójna z resztą materiałów firmy cateringowej. Logo, kolorystyka, inne charakterystyczne i identyfikujące markę elementy pozwolą rozpoznać i wyróżnić nas spośród innych. Zaprojektujmy graficznie szablon oferty, który będziemy później edytować i który pozwoli zachować spójność materiałów.
2. Podział menu na sekcje
Menu musi mieć jasną strukturę. Wskażmy, co jest przystawką, zupą, daniem głównym i deserem – oraz kiedy będzie podawane: równolegle czy po sobie.
3. Zdjęcia dań w menu cateringowym
Jemy oczami! Zdjęcia są kluczem do sukcesu każdej dobrej oferty. Fotografia kulinarna to nie lada sztuka. Dobrze oświetlone, spójne, oddziałujące na zmysły zdjęcia mogą przekonać każdego niedowiarka. Jak je zrobić odpowiednio? Dowiedz się więcej z naszego kursu „Fotografia kulinarna dla mediów społecznościowych”. Pamiętaj, nie potrzebujesz profesjonalnego sprzętu, wystarczy telefon, estetyka prezentacji dania i odpowiednie światło.
4. Opcje do wyboru
Przedstaw co najmniej dwie propozycje dań w menu cateringowym lub pokaż, jakie alternatywy możesz zaproponować. Nie zapomnij także o opcjach roślinnych oraz dla osób z wykluczeniami – odpowiednio je oddziel i zaprezentuj!
5. Menu cateringowe to nie tylko jedzenie
Same dania są tylko elementem cateringu, a o wyborze konkretnego menu może zaważyć wskazanie zastawy, obrusów, kwiatów i mebli. Dlatego razem z menu warto wskazać, z jakich materiałów i kolorystyki chcemy korzystać. Możecie zaprezentować swoje poprzednie realizacje, a także dać gościom warianty do wyboru. Niektórzy bowiem będą chcieli postawić na wystrój eko lub rustykalny (lniane obrusy, łąkowe kwiaty), inni na bardziej wyrafinowany (glamour, zdobienia itp.) lub tradycyjnie elegancki czy biznesowy.
Pamiętaj, żeby nie wysyłać menu cateringowego w formacie DOC – stwórz zamknięty i nieedytowalny dokument w PDF. Możesz też zaprezentować menu w formie prezentacji.
Jak zbudować ofertę na menu cateringowe?
Przy tworzeniu menu cateringowego podstawowe pytanie brzmi, dla kogo to robimy i na jaką okoliczność? To baza, która pozwoli nam w odpowiedni sposób dobrać lub stworzyć menu. Oczywiście pytań jest wiele więcej: ile będzie trwało wydarzenie lub uroczystość, ilu będzie gości, jakie będą warunki do ich przygotowania lub przechowywania. Jak już odpowiecie na nie, na przykład z pomocą naszych artykułów i bazy wiedzy na stronie www, kluczowe będzie stworzenie odpowiedniego menu, a także odpowiedniej struktury oferty.
Jeśli wiemy już co podamy, powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie - jak zatem stworzyć dobry dokument z ofertą menu cateringowego? Oczywiście dbając o odpowiednie proporcje!
Cały dokument powinien być czytelny, aby klienci mogli w nim odszukać ważne dla nich informacje. Podobnie z kosztorysem. Najlepiej, aby przedstawiał w tabeli poszczególne elementy i ich koszt jednostkowy oraz całościowy (za wskazaną liczbę sztuk). Ważne, żeby wyszczególnić też wszystkie elementy, które nie są związane z jedzeniem – transport, zastawę, kwiaty i meble oraz obsługę kelnerską. Rozbicie kosztu na różne pozycje pomoże klientowi zrozumieć, co wchodzi w skład łącznej sumy – co może być przydatne zwłaszcza wtedy, gdy będzie ona przekraczała jego pierwotne oczekiwania. Przy obliczaniu kosztu dania skorzystaj z naszego Kalkulatora food costu.
Pamiętajmy o zaprezentowaniu wariantów – klienci lubią mieć wybór!
Prezentacja menu cateringowego na żywo
Choć degustacje cateringowe kojarzą się głównie z weselami, to również coraz więcej firm przed dużymi i ważnymi dla nich eventami decyduje się na wcześniejsze spróbowanie oferowanych im dań. Ta metoda prezentowania menu cateringowego, w której klient otrzymuje od nas dokładnie to, co pojawi się na evencie, daje nam duży komfort: mamy pewność, że klient otrzyma to, czego oczekuje, gdyż może na tym etapie zmienić niektóre pozycje i wskazać, co chciałby poprawić.
Warto więc robić zdjęcia prezentowanych potraw w trakcie degustacji, by łatwo odtworzyć je na evencie, a także szczegółowe notatki, których podsumowanie najlepiej jest wysłać mailem do klienta po spotkaniu do ostatecznej akceptacji. Aby degustacja była udana, należy ustalić wcześniej jej koszt oraz zapewnić przyjazną przestrzeń oraz oczywiście zadbać o estetyczne podanie dań.
Klienci będą oceniali całość. Zadbajmy więc o detale, także o sposób nakładania na talerz. Jak to zrobić zgodnie z trendami? Nic prostszego! Zarejestruj się i obejrzyj przygotowany przez nas kurs wideo „Sztuka nakładania na talerz”.
Pochwal się realizacjami
Masz za sobą udane przyjęcie, event czy uroczystość? Koniecznie się nim pochwal! Zrób to oczywiście za zgodą swojego klienta. Możesz zaprezentować aranżację stołów, talerze, detale, a także zespół. Jeśli klient wystawił Ci pozytywną opinię, spisz ją, użyj w cytacie i koniecznie buduj swoje portfolio. Jak to zrobić? Przeczytaj nasz artykuł poświęcony marketingowi restauracji lub wiele innych z naszej bazy i obejrzyj kurs wideo „Marketing cyfrowy: media społecznościowe dla gastronomii”.