Czego dotyczy Nowe Rozporządzanie UE?
Począwszy od dnia 13 grudnia 2014r. informacje na temat obecności 14 określonych w Rozporządzeniu alergenów podawać należy również w przypadku żywności sprzedawanej luzem.
Kogo obejmuje nowe rozporządzenie?
Restauracje, kawiarnie, bary szybkiej obsługi czy firmy cateringowe – czyli innymi słowy cały przemysł gastronomiczny zobowiązany jest do podawania informacji na temat obecnych w żywności alergenów. Lokale realizujące usługi publiczne, czyli np. szpitale, szkoły czy jadłodajnie zakładowe również są podmiotem rozporządzenia UE. Z powyższego obowiązku zwolnione są wyłącznie osoby prywatne – na przykład w przypadku organizacji imprez o charakterze charytatywnym.
Co nowe rozporządzenie oznacza dla szefa kuchni?
Szefowie Kuchni / Właściciele lokalu mają obowiązek informowania gości o występujących w daniach alergenach. Aby mieć pewność, że obowiązek ten zostanie prawidłowo wypełniony przeszkol swój personel w zakresie wiedzy o alergenach i pracy z nimi. Zastosuj środki zapobiegające przypadkowemu zanieczyszczeniu żywności przez alergeny. Wywieś w bezpośrednim sąsiedztwie aparatów telefonicznych procedurę wzywania pomocy medycznej w nagłych przypadkach. Dobrą praktyką jest także wprowadzenie do menu propozycji dań bezpiecznych dla gości z alergiami bądź nietolerancjami pokarmowymi.
Jak należy komunikować informację o alergenach?
Jak dotąd nie istnieją jeszcze krajowe regulację dotyczące sposobu udostępnienia powyższych informacji. Warunkiem narzuconym przez UE jest przejrzystość informacji, musza być one zrozumiałe dla gości. Przykładowo informację te można zawrzeć w menu, na stronie internetowej bądź tez mogą być one przekazywane gościom przez personel lokalu.
Gdzie mogę znaleźć treść rozporządzenia?
Czy wejście ich w życie w jakiś sposób utrudni pracę, obsługę klientów, itp.?
Nowe przepisy sprawią, że restauratorzy i ich pracownicy będą musieli posiadać wiedzę na temat możliwych alergenów znajdujących się w oferowanych w ich lokalu daniach. Restauratorzy powinni być przygotowani nie tylko na wprowadzenie do kart menu informacji o alergenach ale także na ewentualną konieczność dostosowania dań do potrzeb gości. Zatem o ile w początkowej fazie wprowadzenie nowych przepisów w życie może wiązać się z pewnymi utrudnieniami dla właścicieli i pracowników lokali gastronomicznych, o tyle na dłuższą metę takie zmiany mogą zaowocować wzrostem zadowolenia klientów, a jak wiadomo, zadowolony gość chętniej powraca do lokalu.
Niniejszy materiał nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Materiał odzwierciedlają jedynie poglądy Unilever Polska sp. z o.o. na określone zagadnienia prawne i nie może stanowić podstawy jakiejkolwiek odpowiedzialności Unilever Polska sp. z o.o. w stosunku do osób trzecich. W celu uzyskania porady prawnej prosimy o kontakt z odpowiednimi doradcami prawnymi.