Goście coraz częściej deklarują, że chcieliby zmniejszyć ilość mięsa w swojej diecie. Czas poważnie przyjrzeć się swojemu menu — czy jest gotowe na tę zmianę? I czy dania roślinne odpowiednio przyciągają uwagę?
Być może część Twoich gości już od jakiegoś czasu unika mięsa z przyczyn religijnych lub etycznych, ale coraz więcej osób zwraca też uwagę na potencjalnie negatywny wpływ diety mięsnej na zdrowie i środowisko. To wszystko znacząco przyczynia się do rosnącej popularności dań roślinnych.
Niektórzy goście mają ochotę odwrócić „odwieczny porządek” i zobaczyć na talerzu mniej mięsa, a więcej warzyw. Inni z kolei nie chcą całkowicie rezygnować z dań mięsnych, ale zamiast mięsa czerwonego wybierają więcej zdrowszych opcji, takich jak kurczak lub ryby. Jeszcze inni chcą całkowicie wykluczyć produkty zwierzęce ze swojego jadłospisu. Pokaż im wszystkim, że jesteś z nimi, a najlepszym potwierdzeniem tej deklaracji niech będzie Twoje menu.
Nie ukrywaj dań wegańskich i wegetariańskich w oddzielnej sekcji. Zamawianie dań bezmięsnych (zarówno wegańskich, jak i wegetariańskich) będzie prostsze, jeśli odpowiednio oznaczysz je w swoim menu. Najłatwiejszym sposobem jest użycie symboli i dołączonego klucza. Możesz też sprytnie zaplanować swoje dania w taki sposób, aby umożliwić łatwe zastąpienie mięsa innym składnikiem na życzenie klienta.
Zrób to samo w świecie wirtualnym — pamiętaj, aby zaktualizować swoje menu na stronie internetowej i w mediach społecznościowych, tak aby było dokładnie wiadomo, jakie opcje oferujesz.
To prostsze niż myślisz! Owszem, będzie trzeba zrezygnować z takich sojuszników kucharza jak masło lub ghee, śmietana czy jaja, czyli składników, które sprawiają, że każde danie nabiera bogatego smaku i wspaniałej konsystencji — ale potraktuj to jako okazję do zmiany swojego podejścia do gotowania.
Przeszkol też personel tak, aby dokładnie wiedział, czym różnią się dania wegańskie od wegetariańskich i był w stanie dobrze doradzić klientom. Klienci muszą wiedzieć, że mogą Ci ufać.
- Dania wegetariańskie nie zawierają mięsa ani jego pochodnych (które mogą przybierać wiele zaskakujących form — należy do nich na przykład często używana w kuchni żelatyna).
- Dania wegańskie z kolei nie zawierają nie tylko mięsa i jego pochodnych, ale też żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, czyli na przykład sera, miodu, czy jaj.
Bezmięsne jest modne! Jeśli chcesz, aby wszyscy dowiedzieli się, że Twoje menu się zmienia, możesz zorganizować specjalne wydarzenie, np. „Bezmięsne poniedziałki”, lub wybrać jeden miesiąc na wypromowanie swoich wegańskich dań, oferując je w specjalnej cenie. W ten sposób zwrócisz uwagę na swoje działania.
Jeśli oferujesz dania dnia, niech znajdzie się wśród nich co najmniej jedna opcja wegetariańska lub wegańska. Dania bezmięsne powinny zajmować pełnoprawne miejsce w Twoim menu. Wypisz bezmięsne dania na tablicy przed lokalem, aby przyciągnąć uwagę przechodniów.
Białko roślinne to teraz modny zwrot, więc wspominaj o nim w menu zawsze, gdy jest okazja. Możesz też zwrócić uwagę na inne korzyści związane z dietą roślinną, takie jak obniżona kaloryczność dań, mniejsza zawartość tłuszczu w białkach roślinnych niż w zwierzęcych, czy też obecność tłuszczów korzystnych dla układu krwionośnego. Dla wielu klientów to może być prawdziwa karta przetargowa.
Niektórzy goście niejedzący mięsa tęsknią za jego smakiem i konsystencją. Jest mnóstwo zarówno nowych, jak i dobrze znanych produktów, które z powodzeniem zastępują burgery, kiełbasy, kurczaka i wędliny — należą do nich między innymi tofu, tempeh, seitan, soja, czy mykoproteiny. Korzystaj z nich śmiało. Promuj je w formie dań dnia i w mediach społecznościowych.
Możesz też sięgnąć po produkty o naturalnie „mięsnej” konsystencji, takie jak rośliny strączkowe, grzyby, bakłażan albo jackfruit – przepis na wspaniałego burgera z szarpanym jackfruitem znajdziesz w bezpłatnym kursie online Akademii UFS "Opanowanie kuchni wegańskiej".
Dodatkowo, o tym, jak zastąpić mięso w daniach wegetariańskich i wegańskich przeczytasz tutaj.
Nazwy i opisy dań w menu nie powinny pozostawiać wątpliwości, jak wspaniałe jedzenie serwujesz! Poświęć trochę czasu na takie opisanie swoich dań, by skusić nawet najbardziej nieufnych gości.
Pamiętaj — niezależenie od tego, jak pyszne jest danie, nikt go nie zamówi, jeśli opis nie będzie brzmiał zachęcająco. Dlatego też poproś kogoś z zewnątrz o ocenę menu, aby mieć pewność, że faktycznie przemawia ono do gości. I mimo że aspekt zdrowotny zdecydowanie ma znaczenie dla wielu gości, nie wszyscy szukają niskokalorycznych dań, gdy wychodzą coś zjeść na mieście. Korzyści zdrowotne powinny być więc przedstawione jako wartość dodana, a nie jedyny atut dań.
Kuchnia bezmięsna nie musi oznaczać utraty smaku ani konieczności włożenia mnóstwa dodatkowego wysiłku. Dowiedz się, jak podkręcić smak dań za pomocą ziół i przypraw i skorzystaj z praktycznych produktów, które dodadzą daniom głębi smaku, takich jak na przykład Bulion warzywny Knorr czy nowe esencje trudnych do osiągnięcia w kuchni smaków jak Esencja Umami Knorr czy Esencja Dymna Knorr. Dzięki nim Twoje dania roślinne nie będą miały sobie równych.