Live cooking to pokaz kulinarny, podczas którego gotujesz na żywo i masz możliwość interakcji z osobami, które go oglądają. To z jednej strony kulinarne show, które nie może istnieć bez aktorskich zdolności szefa kuchni, a z drugiej możliwość przekazania wiedzy kulinarnej tym, którzy są jej spragnieni.
Gotowanie poza kuchnią nikogo już nie dziwi. Od wielu lat restauracje i firmy cateringowe posiadały swoje stanowiska do grillowania i były przygotowywane w plenerze. Wielką popularnością cieszyło się też gotowanie przy stoliku gości na specjalnych płytach i ladach.
Te trendy ewoluowały. Pojawiła się trwająca do dziś moda na tzw. otwarte kuchnie w różnych formatach. Niekiedy za szybą, niejednokrotnie za ladą, a dla najodważniejszych - w środku kwadratowego stołu, gdzie kucharze przygotowują danie na oczach gości.
Do tego dochodzi też moda na warsztaty kulinarne z utytułowanymi szefami kuchni, ruch foodies – miłośników jedzenia szukających najlepszych lokali oraz ogromna popularność kucharzy-celebrytów, telewizyjnych programów kulinarnych i internetowych portali.
Z połączenia tych wszystkich składników narodziła się moda na live cooking, podczas którego goście mogą podglądać ulubionego szefa kuchni, zadawać mu pytania i zwiększać swoją wiedzę kulinarną.
O tym, jaki charakter będzie miało live cooking, decyduje bardzo wiele czynników. Jednym z nich jest wybór miejsca. Pokaz może odbywać się w Twojej restauracji czy w specjalnie przygotowanym do tego studiu kulinarnym. Może też odbywać się w domu u klienta, na różnych wydarzeniach czy imprezach zamkniętych.
Ciekawym trendem wśród szefów kuchni są transmisje na żywo na Facebooku lub Instagramie. W praktyce nie różnią się od tych, które odbywają się z fizycznie obecnymi widzami – poza tym, że nie mogą oni spróbować potraw. Mogą jednak zadawać pytania, a rolą szefa kuchni jest odpowiadać na nie w trakcie gotowania.
Dlaczego warto organizować live cooking? Przede wszystkim, pozwala budować markę własną oraz promować restaurację; służy edukowaniu gości oraz daje możliwość podjęcia dialogu z nimi, do którego zazwyczaj szefowie kuchni okazji nie mają.
Live cooking ma swoje korzyści – ale jest też wymagający. Aby spełnił swoje cele, musi być bardzo dobrze zorganizowany, przemyślany i przeprowadzony. Trzeba posiadać wiedzę o swojej publiczności, stworzyć scenariusz wystąpienia i kilkukrotnie testować różne rozwiązania.
Chcesz dowiedzieć się, jak odpowiednio przygotować się do live cookingu? Pobierz infografikę.