
W przeciągu ostatnich sześciu lat ilość odwiedzin w europejskich restauracjach spadła o 3%. Restauratorzy i szefowie kuchni muszą zacząć wprowadzać zmiany, by spełnić potrzeby klientów – a tym samym osiągnąć lepsze rezultaty niż w zeszłym roku.

Motywacje do jedzenia poza domem i potrzeby, które może spełnić wyjście do lokalu, są zależne od wieku. Jakie trendy są widoczne wśród różnych pokoleń gości restauracji?

Wiedzą, czego oczekują od restauracji. Posiadają dużą siłę nabywczą i to jakość, a nie cena, jest dla nich najważniejsza. Zdecydowana większość (84%) najchętniej wybiera restauracje typu causal dining, a w menu ceni sobie pozycje będące mieszanką znanych im potraw z nowymi smakami oraz lżejsze dania. Baby boomersi używają nowych technologii i mediów społecznościowych inaczej niż młodsi. Ponad połowa z nich sprawdza menu restauracji online na komputerze, ale sporadycznie korzystają ze smartfonów.
Jak zachęcić baby boomersów do odwiedzenia Twojej restauracji?
- Podkreślaj jakość produktów i potraw
- Unowocześnij tradycyjne dania
- Aktualizuj menu w Internecie

Wiele z nich tworzy pary, których dzieci są już samodzielne. Cena nie jest dla nich kluczowa. Dużo ważniejsza jest wygoda, jakość jedzenia i obsługi klienta. Cenią autentyczność, świeżość i wytwory domowej roboty. Część z nich dużą wagę przykłada do jedzenia organicznego.
Jak zachęcić pokolenie X do odwiedzenia Twojej restauracji?
- Podkreślaj jakość produktów i potraw
- Postaw na wyjątkową obsługę klienta
- Stwórz przytulną atmosferę

Millenialsi spędzają najmniej czasu ze wszystkich pokoleń na przygotowaniu jedzenia. Jednak coraz więcej z nich kupuje jedzenie na wynos lub zamawia je do domu – deklaruje to 62 proc. millenialsów. Zabiegani młodzi ludzie korzystają z aplikacji do zamawiania jedzenia.

Czy to oznacza koniec tradycyjnych restauracji? Nie, wcale nie oznacza to, że millenialsi nie jedzą na mieście. Od samych potraw ważniejsze jest jednak unikalne doświadczenie. Można je tworzyć w oparciu o ciekawą historię miejsca, niespotykany design sali, wyjątkową obsługę klienta. Millenialsi są odkrywcami i lubią być pierwszymi, którzy dowiedzą się o nowej restauracji czy menu sezonowym.
Jak zachęcić millenialsów do odwiedzenia Twojej restauracji?
- Bądź obecny w aplikacjach do zamawiania jedzenia oraz w mediach społecznościowych
- Twórz autentyczne miejsce z historią
- Dawaj bodźce do odwiedzenia Twojej restauracji (zmienne menu czy dni tematyczne)

Choć nastolatkowe nie mają wysokich dochodów, zdecydowana większość (78%) deklaruje, że wydaje większość swoich pieniędzy na jedzenie. Lokale gastronomiczne – food courty w centrach handlowych, kawiarnie i bary – są dla nich ważnymi miejscami, w których mogą swobodnie spędzić czas ze swoimi znajomymi. W jedzeniu lubią eksperymenty i nowe doświadczenia, ale nie zawsze dbają o zdrowie.
Jak zachęcić pokolenie Z do odwiedzenia Twojej restauracji?
- Stwórz przestrzeń, w której będą mogli spędzić czas ze znajomymi (np. zaoferuj darmowe wifi)
- Zaproponuj przekąski i menu inspirowane street foodem
- Bądź obecny w mediach społecznościowych