Opakowania na wynos – na co zwrócić uwagę przy wyborze
Pomyślmy o opakowaniach na wynos jak o zastawie – muszą być praktyczne, dobrze prezentować potrawy i oddawać ducha naszej restauracji czy baru. Świadomy szef kuchni dobiera je więc nie tylko pod względem funkcjonalności oraz efektywności kosztowej, ale także estetyki.
Jednorazowe opakowania na wynos bez zgrzewania
Powszechne do tej pory opakowania styropianowe i plastikowe zostały wycofane z użycia przez tzw. Dyrektywę plastikową. Możemy stosować je tylko do 3 lipca 2021 r., jeśli posiadamy ich zapas w naszym magazynie. Zamiast nich, powinniśmy korzystać z biodegradowalnych alternatyw.
Ekologiczne opakowania jedzenia na wynos - jakie eko opakowania dostępne są na rynku?
Opakowania z bioplastiku PLA na wynos
Zachowują wszystkie funkcjonalności plastiku, choć są wytworzone z biodegradowalnego materiału bazującego na naturalnych materiałach, takich jak skrobia kukurydziana czy pszenna.
Dostępne są w wielu pojemnościach i wersjach: okrągłe i prostokątne, z przegródkami lub bez, w formie misek, kubków z wieczkiem, opakowań do sushi.
Opakowania z trzciny cukrowej na wynos
Te bardziej kosztowne opakowania powstają z bagassy, czyli resztek trzciny cukrowej powstałych w wyniku produkcji cukru. To jedne z najbardziej ekologicznych opakowań, gdyż wykorzystują odpadki, które inaczej trafiłyby na wysypisko.
Występują w formie menu boksów z przegródkami lub bez, z wieczkiem z trzciny cukrowej lub dopasowanym wieczkiem z PLA. Na rynku znajdziemy też tacki, miski w różnych pojemnościach oraz kubki do zupy lub napojów.
Opakowania papierowe na wynos
Są niedrogą alternatywą dla szkodliwych dla środowiska opakowań. Najczęściej występują w białym lub ekologicznym, brązowym kolorze. Są dostępne w wielu formatach i wielkościach, na przykład jako tzw. lunchboksy, kartony, miski, kubki do zupy, china boksy i noodle boksy, opakowania na frytki, burgery czy wrapy.
Kreatywne opakowania jedzenia na wynos
Pamiętaj, że w korzystaniu z opakowań liczy się kreatywność, bo każde opakowanie można wykorzystać do wielu celów. Przykładem są tacki do sushi z przezroczystą pokrywką, w których świetnie prezentują się też drobne przekąski, deski serów i wędlin oraz tzw. „zimne płyty” na cateringi okazjonalne.
Zgrzewarka do dań na wynos
Dania dostarczane w opakowaniach do zgrzewania dłużej trzymają wysoką temperaturę, a poszczególne składniki – jeśli umieścimy je w pojemnikach z przegródkami – nie mieszają się. Dlatego coraz więcej szefów kuchni decyduje się na taką inwestycję.
Istnieje kilka rodzaju ręcznych zgrzewarek na rynku i wybór opcji zależy głównie od możliwego kosztu inwestycji. Optymalna zgrzewarka nagrzewa się do 10 minut, a sam proces zgrzewania trwa 2-3 sekundy.
Zgrzewarka do potraw i plastikowe opakowania na wynos
Do końca 2020 roku do zgrzewu wykorzystywało się najczęściej pojemniki plastikowe, przezroczyste lub czarne, które często spotykaliśmy w restauracjach azjatyckich. Zgodnie z ustaleniami tzw. Dyrektywy plastikowej, opakowania z jednorazowego plastiku powinny być zastąpione przez pojemniki z materiałów biodegradowalnych, np. przez bioplastik. Dotyczy to również folii do zgrzewu.
Opakowania z trzciny cukrowej do zgrzewarek na wynos
W zgrzewarkach możemy stosować też opakowania z trzciny cukrowej. Są nie tylko biodegradowalne, ale też estetyczne. Ciekawym rozwiązaniem łączącym estetykę, wydajność kosztową oraz czasową jest zastosowanie tacek do zgrzewu i użycie pokrywki zamiast folii do zgrzewania. Pokrywka stanowi szczelne zabezpieczenie w przypadku półpłynnych dań oraz daje możliwość sztaplowania pojemników, co znacznie ułatwia transport.
Opakowania na wynos inaczej – słoiki i worki próżniowe
Poza tradycyjnymi opakowaniami, pojawiło się na rynku kilka ciekawych rozwiązań, które zmieniają oblicze delivery.
- Słoiki
Pakując w nie, możemy dostarczyć danie do samodzielnego podgrzania oraz zachęcić gości do wykorzystania ich do stworzenia swoich przetworów, np. przez podanie ciekawego przepisu w załączonej instrukcji. Ta właśnie wygląda restauracyjne „zero waste” w praktyce. - Własne opakowania na wynos
Coraz więcej lokali zachęca gości do korzystania z własnych opakowań, które dostarcza się do restauracji, zamawia danie i odbiera po przygotowaniu. Aby goście chcieli skorzystać z tej formy delivery, warto wprowadzić zniżkę za jego wybranie. - Worki próżniowe (vacuum)
Próżniowe pakowanie sprawdza się świetnie, gdy chcemy dać gościowi najwyższą jakość. Pamiętajmy, aby przedstawić to nowe rozwiązanie i pokazać jego korzyści (na przykład zachowanie większej ilości wartości odżywczych oraz lepszej struktury mięsa), do produktów pakowanych w worki vacuum należy dołączyć instrukcję podgrzania dania. - Tacki aluminiowe
Tacki aluminiowe to świetne rozwiązanie na grilla! Na tacki aluminiowe układamy gotowe zestawy grillowe, a następnie pakujemy próżniowo. Dostarczamy z instrukcją grillowania.
Przyszłość opakowań na wynos
Co więcej, być może niedługo gastronomię czeka opakowaniowa rewolucja. Już teraz w przetwórstwie spożywczym funkcjonują opakowania „aktywne”, które bardzo długo utrzymują temperaturę zapakowanego produktu lub mogą go nawet podgrzać. Słyszymy też coraz częściej o opakowaniach „inteligentnych”, które informują o stanie jakości zapakowanej żywności. Liczymy na to, że takie innowacyjne rozwiązania będą niebawem dostępne w szerszej dystrybucji dla gastronomii.
Opakowania na wynos do zup dla gastronomii
Kiedyś najczęściej do pakowania zup na wynos stosowaliśmy miski styropianowe lub miski plastikowe. Dziś musimy zastąpić je opakowaniami z bioplastiku lub jedną z alternatywnych opcji. W modzie są kubki papierowe w ekologicznym kolorze. Jeśli zdecydujemy się na nie, warto dodatki, takie jak grzanki, groszek ptysiowy czy nachosy, zapakować w osobne opakowanie, gdyż w zupie rozmokną.
Modną praktyką jest pakowanie ramenu w dwóch pojemnikach: w misce przygotowujemy wszystkie składniki, a w kubku podajemy bulion. Dzięki temu układ dodatków nie ulegnie uszkodzeniu w transporcie, a zupa nie wyleje się.
Opakowania na wynos do fast foodu
Największy wybór opakowań gastronomicznych znajdziemy w segmencie fast food – tutaj każda potrawa ma dedykowane pojemniki oraz dodatki do nich.
Opakowania na wynos do pizzy
Pizzerie mogą korzystać z kilku rozmiarów kartonów do pizzy, papierów lub folii aluminiowych do ich wyścielenia oraz podpórek, czyli tzw. mercedesów.
Opakowania na wynos do burgerów
Burgerownie mogą dostarczać kanapki w opakowaniach z PLA czy trzciny cukrowej. Najpopularniejsze są opakowania z papieru, zwłaszcza te rozkładane, dzięki czemu zastępują talerz.
Aby burgery były ciepłe, warto dodatkowo owinąć je w papier lub półpergamin z folią aluminiową albo włożyć w tzw. kopertę.
Opakowania na wynos do makaronów i noodli
Noodle boksy i China boksy to streetowe opakowania do makaronu, nie tylko azjatyckiego. Warto wybrać te rozkładane, dzięki czemu goście mogą jeść danie jak z miski lub jak z talerza.
Opakowania na wynos do tortilli, wrapów i kebabu
Tortille czy wrapy zawija się najczęściej w folię aluminiową. Jeśli chcemy dostarczyć gościom ciekawszych doświadczeń, możemy kupić papierowe pudełka na zawijane placki.
Branding opakowań na wynos – indywidualne zamówienia, nadruki
Opakowanie pełni nie tylko funkcje ochronne. Jest też kolejną przestrzenią, w której możemy komunikować się z odbiorcą. Co można umieścić w torbie i na opakowaniu?
- Nasze logo, które pokaże nasz profesjonalizm i wzmocni naszą markę.
- Instrukcje podgrzania dania.
- Ulotkę z nową ofertą i ofertą sezonową.
- Kupon zniżkowy na kolejne zamówienie.
- Porady, co zrobić w opakowaniem – jak je ponownie wykorzystać lub w którym koszu je umieścić po konsumpcji.
- Podziękowania! Goście docenią nawet odręczne „Dziękuję” i „Smacznego” na opakowaniu.
Opakowanie jedzenia ma znaczenie! – cechy dobrego opakowania do zamówień na wynos
Dobre opakowanie to takie, które trzyma ciepło, uniemożliwia mieszanie się składników oraz przeciekanie sosów czy płynów, a także takie, które jest estetyczne i ekologiczne. To tego oczekuje zdecydowana większość gości.
Być może nie wszystkie te warunki i oczekiwania uda nam się spełnić – ale to nie szkodzi. Zadbajmy najpierw o danie: jego odpowiednią temperaturę i wygląd, a następnie – w miarę możliwości finansowych – inwestujmy w estetykę i ekologię. To się nam z pewnością opłaci.