Winny savour-vivre – jak podawać wino?
Dobierz temperaturę i zastawę
Na smak wina wpływa temperatura jego podania oraz kieliszek, w którym jest pite. Powszechnie przyjmuje się, że wina deserowe podaje się w temp. 6-8 st. C, wina białe do 12 st. C, a czerwone od 14 do 18 st. C. Jednak wszystko zależy od efektu, który chcemy osiągnąć, dlatego nie musimy sztywno trzymać się tych reguł.
Do wybranego przez gościa wina należy też dobrać odpowiednią zastawę.
Przechowuj odpowiednio
Odpowiednie przechowywanie dotyczy zarówno zamkniętej butelki, jak i już otwartej. Zamknięte wino należy przechowywać w pozycji poziomej, w temperaturze 10-14 st. C i zacienionym pomieszczeniu.
Otwarte butelki można przechowywać w specjalnych warunkach i przez określoną ilość czasu – inaczej stracą swoje walory smakowe lub mogą się zwyczajnie zepsuć. Wino musujące można przechowywać do trzech dni w lodówce po zamknięciu specjalnym korkiem. Białe wina przechowuje się w lodówce zamknięte korkiem – w zależności od rodzaju od trzech do siedmiu dni. Wino czerwone po zamknięciu można przechowywać w chłodnym pomieszczeniu, maksymalnie do 5 dni.
Zachwyć gości
Nie zawsze możemy pozwolić sobie na zatrudnienie profesjonalnego sommeliera – a wiemy, że aby efektownie i zgodnie ze sztuką podać wino w restauracji, należy przestrzegać kilku reguł. Jak więc przeszkolić obsługę kelnerską do podawania wina?
1. Umiejętność dobrania wina
Kelner powinien być w stanie doradzić gościom wybór wina do potraw, które zamówili – dlatego powinien posiadać przynajmniej oględną wiedzę o serwowaniu tego trunku.
2. Prezentacja wina
Po złożeniu zamówienia, kelner podchodzi do stolika i przedstawia wybrane wino. Powinien umieć opowiedzieć o nim kilka faktów i nalać niewielką porcję do kieliszka osoby zamawiającej celem sprawdzenia. Po akceptacji – rozlewa wino do wszystkich kieliszków.
3. Otwieranie wina
Otwarcie butelki wina powinno odbyć się przy stoliku gości korkociągiem sommelierskim. Po zapachu korka kelner może rozpoznać, czy wino nie jest zepsute. Nie trzeba podawać go do sprawdzenia gościom, którzy często nie mają odpowiednich umiejętności, aby to stwierdzić – a może ich to zwyczajnie zawstydzić.