Stworzenie rzetelnej oferty handlowej na wigilię firmową, zarówno dla korporacji, średnich i małych przedsiębiorstw, jak i klientów indywidualnych, wymaga absolutnego zaangażowania. To nie tylko przedstawienie koncepcji samego menu, ale także formy podania potraw. W treści oferty nie może zabraknąć informacji o usługach dodatkowych dla naszego klienta, np. aranżacji stołów czy serwisie kelnerskim, co zdecydowanie wpłynie na jej atrakcyjność i wyróżni nasz catering na tle konkurencji
Oferta musi być przemyślana pod względem oczekiwań klienta i trafić do niego w odpowiednim czasie i miejscu. Marta Kubiak, Starszy Specjalista ds. Content Marketingu Unilever Food Solutions podpowiada, jak układać i promować ofertę, by skutecznie przekonała klientów do wyboru Twojego cateringu. Obejrzyj film.
Czytelność i konkrety
Do napisania profesjonalnej oferty biznesowej na wigilię firmową, konieczna jest przede wszystkim znajomość naszego klienta i jego oczekiwań. Należy dowiedzieć się, dla kogo będziemy przygotowywać catering, czyli kim będą nasi goście (wszyscy pracownicy firmy czy tylko kierownictwo) oraz w jakim stylu mamy przygotować catering. Warto spytać o inspiracje. To wszystko umożliwi nam uzyskanie informacji, na podstawie których zdecydujemy, czy możemy sobie pozwolić na oryginalność i niestandardowe rozwiązania, czy wręcz przeciwnie. Co więcej, wiedza ta ułatwi nam stworzenie koncepcji całości eventu wigilijnego, projektu menu oraz kosztorysu całego przedsięwzięcia.
Nasza oferta powinna być przede wszystkim czytelna i przejrzysta. Bez wątpienia tym, co przyciągnie uwagę klienta jest spójna graficznie struktura oferty. Warto zadbać o prostotę w nazywaniu dań; można jednak pokusić się o kreatywność w ich opisach, np. podać historię potrawy lub inspiracje do jej stworzenia.
Menu warto zilustrować zdjęciami wykonanymi przez profesjonalnego fotografa. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, wskazane jest uwzględnienie opcji dla wegetarian i wegan, bez gluten oraz bez laktozy, co świadczy o znajomości potrzeb naszych gości i gotowości do ich realizacji.
Pamiętajmy również o dołączeniu zdjęć naszych poprzednich realizacji, rekomendacji dotychczasowych klientów, a także umieszczeniu logotypu. Niesztampowe podejście do klienta i spersonalizowany charakter naszej oferty z uwzględnieniem korzyści, jakie niesie ze sobą skorzystanie z naszych usług, gwarantuje finalne zamówienie cateringu wigilijnego.
Oferta nie do odrzucenia
Po ostatecznym przygotowaniu oferty biznesowej na wigilię firmową, pora na jej wysłanie. Dobrą praktyką jest zapisanie treści lub slajdów prezentacji w dokumencie .pdf – mamy dzięki temu pewność, że plik z ofertą otworzy się tak samo na różnych urządzeniach.
Im wcześniej zaczniemy wysyłać ofertę do klientów, tym lepiej – niektóre firmy zaczynają planowanie imprez wigilijnych już wczesną jesienią! Można pomyśleć nawet o specjalnej ofercie dla klientów, którzy dokonają rezerwacji naszego cateringu z wyprzedzeniem, i z tego tytułu zaproponować im zniżkę. Zachęćmy klientów, by nie czekali do ostatnich chwil z podjęciem decyzji odnośnie cateringu.
Podczas wysyłania ofert warto w pierwszej kolejności nawiązać kontakt z klientami, dla których organizowaliśmy wigilię w poprzednich latach. Po sprawdzeniu ich zainteresowania, warto wysłać ofertę do nowych odbiorców. Oprócz standardowego mailingu, zaprojektujmy ofertę w kilku wariantach realizacji na stronie www z przykładowym wyliczeniem kosztów cateringu. Możemy wtedy być znalezieni przez klientów aktywnie poszukujących firmy cateringowej.
Wigilijna oferta versus marketing
Poza tworzeniem oferty biznesowej, warto wziąć pod uwagę działania promocyjne, jakie możemy zastosować, aby klienci nas zauważyli i zamówili catering. Do najpopularniejszych należą działania w internecie, np. komunikacja w mediach społecznościowych, reklamy displayowe (bannery w wersji statycznej lub animowanej) czy newsletter, a także komunikacja przez SMS/MMS.
Użycie konkretnych narzędzi zależy od naszego budżetu. Jednak przed rozpoczęciem działań warto pamiętać, że to aktywna i bezpośrednia inicjatywa wróży dobry rezultat wigilijnej akcji marketingowej, niezależnie od rodzaju podjętych działań. Dlatego angażujmy się tylko w te kanały i narzędzia, które chcemy rozwijać.