
Zaoferowanie dobrych relacji oraz wskazanie celów, które dadzą zapał do działania, to podstawa motywowania młodych w kuchni.

Jako szef kuchni nie zawsze masz wpływ na wynagrodzenie swoich pracowników. Dla młodych jest ono ważne – chcą przecież wyprowadzić się od rodziców, usamodzielnić się i założyć rodzinę – ale nie musi być najważniejsze. Oto kilka porad, co zaoferować młodemu zespołowi, by nie zmieniał pracy w poszukiwaniu lepszych zarobków.

Bycie ważnym.
Poczucie, że wykonywana praca jest ważna, to główny czynnik motywujący młodych pracowników. Nowi w gastronomii muszą mieć poczucie odpowiedzialności i sensu swojej pracy na kuchni – inaczej tracą zaangażowanie i pasję do wykonywania codziennych obowiązków.
Jak to zrobić? Na etapie rekrutacji opowiedz, kogo obsługuje catering lub restauracja. Opisz, jakie zadania będzie wykonywał nowy pracownik i dlaczego są one ważne. Przy rozdzielaniu zadań podkreślaj ich wartość – na przykład mów, co się nie uda, jeśli nie zostaną wykonane dobrze lub na czas.

Wpływ na kuchnię.
Młody pracownik musi czuć się ważny – ale to nie wszystko. Ważne są faktyczne możliwości, jakie za tym płyną. Z jednej strony oczekuje więc partnerskich relacji z bardziej doświadczonymi pracownikami, z drugiej wysłuchania jego pomysłów na usprawnienia i otrzymania informacji zwrotnej.
Jak to zrobić? Postaw na partnerską relację, która opiera się na wspólnym szacunku i słuchaniu pomysłów. Zbieraj pomysły młodych pracowników na nowe menu i usprawnienia w karcie i na kuchni (może być to np. puszka na pomysły, tablica na pomysły) – pamiętaj, żeby zawsze udzielić informacji zwrotnej.

Rozwijanie siebie.
Rozwój to oczywiście częste szkolenia, przekazywanie wiedzy i doświadczenia oraz możliwości korzystania z nowych technik i sprzętów. Ale to nie wszystko. Dla młodych pracowników ważne jest sprawdzenie się, spełnienie wewnętrznych ambicji i próbowanie własnych metod.
Jak to zrobić? Wysyłaj młodych pracowników na szkolenia oraz dziel się z nimi wiedzą i doświadczeniem. Pozwalaj im na eksperymenty i znajdowanie własnych rozwiązań.

Cele bliższe i dalsze.
Młodzi potrzebują ciągłych bodźców do działania – dlatego tak ważne, aby mieli jasno wyznaczone cele, zarówno krótkofalowe (np. wykonanie eventu, stworzenie menu sezonowego), jak i długofalowe (np. zmiana pozycji lub podwyżka).
Jak to zrobić? Wyznaczaj krótkofalowe cele – możesz zapisywać je na tablicy. Razem z całym zespołem świętuj ich wykonanie, dziękuj za wspólnie włożoną pracę i analizuj, co można było wykonać lepiej. Stwórz więcej stopni w kuchennej hierarchii, na przykład młodsza pomoc kuchenna, pomoc kuchenna i starsza pomoc kuchenna – tak, aby częste awanse były możliwe. Mów pracownikom, co muszą zrobić, aby zmienić stanowisko.

Czas dla siebie.
Gastronomia jest wymagająca. Wielogodzinne zmiany oraz konieczność wytężonej uwagi skutkują zmęczeniem – na całe szczęście młodzi ludzie są gotowi, aby je ponieść. Oczekują w zamian szacunku dla ich czasu wolnego, w którym będą mogli rozwijać swoje prywatne projekty i skupić się na czasie dla najbliższych.
Jak to zrobić? Planuj urlopy z wyprzedzeniem i szanuj preferencje młodych dotyczące ich częstotliwości i długości. Staraj się nie zmieniać grafików. Nie oczekuj, że pracownicy poświęcą swój zaplanowany wolny czas na rzecz pracy.

Młodzi pracownicy traktowani są często jak zmora gastronomii. Zupełnie niesłusznie. Jeśli wprowadzimy zmiany w zarządzaniu i komunikacji, możemy bardzo wiele zyskać. Młodzi przychodzą ze swoimi ambicjami, mają wiele pomysłów i nowych perspektyw, których może brakować wieloletniemu personelowi. Słuchając ich i rozważając sugerowane przez nich zmiany, możemy zmodernizować ofertę restauracji czy cateringu oraz sposobu organizacji kuchni. W tej wielopokoleniowej grze jest wiele do zyskania!