
Zespół w kuchni jest silny nie wtedy, gdy znajdują się w nim kulinarne gwiazdy, ale wtedy, gdy jest stały, przyjazny względem siebie i zmotywowany. Jednak znalezienie idealnych pomocników i kucharzy jest bardzo trudne.
Z jednej strony wielu wykształconych kucharzy nie może znaleźć pracy, z drugiej zaś - ci najbardziej kreatywni są rozchwytywani. Młode osoby z kolei, świeżo po szkołach, często nie są odpowiednio przygotowane do pełnienia zawodu. Jak więc szukać, by znaleźć?

Zanim rozpoczniesz rekrutację, przyjrzyj się aktualnej pracy swojej kuchni oraz możliwościom finansowym.
- Oceń, ile osób jesteś w stanie zatrudnić i jakie stanowiska są niezbędne do obsadzenia.
- Opisz obowiązki, którymi będzie musiała zająć się nowa osoba.
- Zastanów się, jakie masz oczekiwania względem nowego pracownika – zarówno zawodowe, jak i interpersonalne.
- Wskaż widełki finansowe, jakie będziesz mógł zaproponować.
Jeśli chcesz przyciągnąć dobrego pracownika, musisz zaproponować mu coś więcej niż konkurencja. Może być to wyższa pensja, ale nie tylko – szkolenia, certyfikaty, udział w konkursach zachęcą naprawdę ambitne osoby.

Spraw, by ogłoszenie dotarło do jak największej liczby osób, które mogą być zainteresowane pracą w Twojej restauracji. Oto kilka pomysłów, gdzie szukać pracownika.

Osobisty kontakt z osobami, które wyróżniają się na rynku pracy, to świetny pomysł na rekrutację. Nawet jeśli nie zdecydują się na Twoją ofertę, mogą znać kolegów lub koleżanki na podobnym poziomie, którzy poszukują pracy.

Rozmowa kwalifikacyjna wymaga wysiłku z obu stron, które muszą zareklamować się tak, by były dla siebie atrakcyjne. Dlatego podczas rozmowy warto dobrze poznać kandydatów – powód zmiany pracy, ich motywacje, oczekiwania względem nowego miejsca pracy. Sprawdza się proszenie o referencje oraz wybiórcze sprawdzenie po rozmowie, czy są one rzeczywiste.
Powinniśmy też opowiedzieć, w jaki sposób pracuje się w naszej kuchni i jakie warunki rozwoju może zaoferować ona nowej, ambitnej osobie.
Nie można zapomnieć o części praktycznej. Kucharza warto poprosić o przygotowanie popisowego dania, a szefa kuchni o zaplanowanie czterodaniowej kolacji. Podglądanie kandydatów przy pracy oraz test smaku to najważniejsze etapy rekrutacji.
Wybór nigdy nie jest prosty – ale przemyślana rekrutacja z pewnością go ułatwia. Potem wystarczy już tylko podpisać umowę i dać się rozwijać!