Lokalność i personalizacja
Tempo życia współczesnych konsumentów jest gwałtowne i trudno jest im stosować zasady kulinarnej koncepcji slow food, niemniej coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie produktów. Odwołują się do smaków i jakości, które pamiętają z dzieciństwa oraz dobrze im się kojarzą. Powrót do kuchni regionalnej, w której wykorzystuje się produkty lokalne oraz tradycyjne gotowanie z lekkim powiewem nowoczesności to pierwszy z trendów na nadchodzący rok. Duże znaczenie będą miały autorskie dodatki do potraw, np. dressingi, pikle, kiszonki, sosy czy posypki, ale również rzemieślniczy alkohol, np. rzemieślnicze piwa ze skórką pomarańczy lub bananami.
Z badań ekspertów z brytyjskiej firmy Mintel wynika, iż należy zwrócić szczególną uwagę na produkty pochodzenia roślinnego – w ciągu dekady (2007-2017) liczba napojów i produktów spożywczych dla wegan i wegetarian wzrosła z 4% do 11% w skali globalnej* . Konsumenci decydują się na proste, naturalne i elastyczne diety obfite w nasiona, zioła, ziarna, warzywa i owoce, stąd zasadność konstruowania menu, które uwzględnia preferencje osób będących na diecie zdrowotnej, leczniczej czy wykluczającej, np. wegańskiej** czy bezglutenowej. Według raportu PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022” 13% respondentów, głównie kobiety i osoby po 55 roku życia zadeklarowały stosowanie odpowiedniej diety, w tym 9% osoby będące na diecie wykluczającej. Istotny jest również element personalizacji zamówień w restauracjach, gdzie klient może dowolnie wybierać składniki, znając ich wartości odżywcze.
Smaczne trendy
Najważniejsze trendy 2018 roku w gastronomii są skoncentrowane wokół kwestii food waste, czyli marnowania żywności i jego zdecydowanej redukcji. Ponadto na trendy liście znajdują się:
- flexitarianizm, czyli stopniowa rezygnacja ze spożywania mięsa
- restauracje pop-up - tymczasowe projekty restauracyjne
- street food
- superfoods - japońska herbata matcha, komosa ryżowa, algi morskie, woda kokosowa, jagody acai
- neo-bistro, czyli autorska kuchnia z wizją, tzw. nieformalna restauracja z nowoczesnym menu w osiągalnych dla przeciętnego konsumenta cenach
- kuchnia azjatycka
- menu śniadaniowe dostępnego przez cały dzień
- jedzenie hybrydowe - dopuszcza łączenie kilku potraw, technik ich przygotowania oraz składników, np. ramen burgery, waffogato (gofr zamoczony w espresso), wonuty (gofry pieczone w głębokim oleju), bacone (rożki z boczku), sushi burrito czy cronuty, czyli ciastka o strukturze ciasta croissant smażone jak pączki.
Ponadto Polacy będą coraz chętniej uczestniczyć w wydarzeniach kulinarnych, np. festiwalach smaków regionalnych czy kuchni międzynarodowej**. Co więcej, według Makro Cash&Carry w noworoczne trendy wpisuje się powrót tłuszczów, pieców opalanych drewnem, budowanie marketingu restauracji wokół jej właściciela oraz ziołowe napary.
Trendy 2018 świetnie obrazują, jak zmieniły się zachowania konsumentów na przestrzeni lat i jakie kulinarne wyzwania czekają szefów kuchni. Polacy coraz więcej jedzą poza domem, a według raportu IQS „Polska na Talerzu 2017” dla Makro Cash&Carry *** Polska aż 42% z konsumentów wskazuje, że najbardziej w restauracjach brakuje im możliwości zamiany konkretnych składników na inne. Dlatego tak ważne jest, aby tworzyć elastyczne menu, pozwalające personalizować ofertę dla klientów oraz skupić się na lokalnych produktach, co razem pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji.
* Mintel, „Trendy na rynku żywności i napojów w 2017 r.”, http://polska.mintel.com/globalne-trendy-na-rynku-zywnosci-i-napojow-w-2017-roku
** BROG Marketing, „Rynek gastronomiczny w Polsce. Raport 2017”, https://issuu.com/brogmarketing/docs/rynek_gastronomiczny_w_polsce_-_rap
*** Makro Cash&Carry, „Polska na Talerzu 2017”, https://netprstorage.s3-eu-west-1.amazonaws.com/5/2425/1170929/polska_na_talerzu_2017.pdf