Media społecznościowe w branży gastronomicznej – jak profesjonalnie prowadzić fanpage restauracji
Mimo, że korzystanie z mediów społecznościowych jako narzędzia rozwoju firmy może na początku onieśmielać, warto pamiętać, że klienci oczekują, aby restauracje i influencerzy byli w nich obecni. Jednak samo posiadanie konta nie spowoduje zwiększenia ani liczby klientów, ani zamówień. Media społecznościowe to w tej chwili prawdziwa dżungla! Aby w niej przetrwać, trzeba śledzić trendy, stosować doskonale skrojone strategie, regularnie monitorować ich skuteczność, a także wyciągać wnioski z popełnianych błędów. Stworzyliśmy więc przewodnik przeznaczony specjalnie dla profesjonalistów z branży gastronomicznej, z którego dowiesz się, co robić, a czego nie robić w mediach społecznościowych, aby jak najlepiej je wykorzystać.
Zasady postępowania w marketingu gastronomii w mediach społecznościowych dla szefów kuchni:
#1 Maksymalnie wykorzystaj treści generowane przez użytkowników (ang. User-Generated Content, UGC)
Treści generowane przez użytkowników to wszystkie treści (filmy wideo, zdjęcia, teksty, recenzje) tworzone przez ludzi, a nie przez firmy. Instagram to świetna platforma dla treści generowanych przez użytkowników, ponieważ niemal każdy posiadacz konta na Instagramie robi zdjęcie daniom, które za moment zje! Fani uwielbiają, gdy udostępnia się ich treści — a co więcej, gdy to robisz, zwiększasz wiarygodność swojej restauracji. Obecnie gości znacznie bardziej niż treści tworzone przez firmy interesują te autentyczne. To one zwiększają zaufanie do firmy, a w ostatecznym rozrachunku — nakręcają sprzedaż.
#2 Zadbaj o spójność komunikacji w social mediach
Konsekwencja jest kluczowa w angażowaniu fanów w mediach społecznościowych. Bez względu na to, czy prowadzisz konto szefa kuchni, czy konto restauracji, musisz konsekwentnie budować markę swojego konta jako miejsca, gdzie fani mogą spodziewać się inspirujących treści. Spójność jest również ważna z punktu widzenia algorytmów stosowanych przez platformy Facebook i Instagram i dlatego pomaga zwiększyć organiczną widoczność. Pamiętaj o zachowaniu spójności w następujących obszarach:
- Rodzaj treści — dania, klienci.
- Czas publikacji — na przykład co wtorek i czwartek o 9 rano.
- Tonacja — czy ton twoich postów jest formalny, humorystyczny, rzeczowy?
- Styl treści — czy fotografie dań są ciemne i nastrojowe, czy jasne i wyraziste?
- Odpowiadanie fanom — czy przeznaczasz czas na odpowiadanie fanom na komentarze, wzmianki i wiadomości?
#3 Content marketing w gastronomii– zamieszczaj inspirujące, sensoryczne treści
Tak zwane treści sensoryczne angażują wszystkie zmysły — smak, węch, wzrok, słuch i dotyk. Zamieszczaj zdjęcia dań i podpisy, które będą wirtualnie angażować zmysły czytelnika.
Jak tworzyć treści sensoryczne na potrzeby mediów społecznościowych?
- Wykonuj wysokiej jakości zdjęcia dań, na których będą widoczne wszystkie ich szczegóły (jak fotografować potrawy dowiesz się z artykułu Tajniki fotografowania potraw.
- Do zdjęcia dodaj jego opis, na przykład użyte składniki.
- Ludzie jedzą nie tylko ustami, ale też oczami. Wykorzystaj potencjał kolorowych, wyrazistych składników.
#4 Dane i statystyki do analizy kanałów social media – śledź i reaguj na wyniki
Śledzenie wyników jest niezbędne dla osiągnięcia sukcesu. Zapoznanie się ze statystykami na Facebooku lub Instagramie pozwala dowiedzieć się, co lubią, a czego nie lubią odbiorcy. Im lepiej rozumiesz, co działa na twoją korzyść, tym bardziej możesz się skupić na odpowiednim dostosowaniu swojej strategii w mediach społecznościowych.
Które podstawowe wskaźniki KPI należy śledzić?
- Zasięg,
- Wskaźniki aktywności,
- Nowe polubienia i polubienia netto.
#5 Wykorzystaj swoją sieć znajomych
Wykorzystanie istniejącej sieci branżowej może pomóc zwiększyć zasięgi i aktywność — jeśli wiemy, jak to zrobić. W jaki sposób prowadzić skuteczny networking w mediach społecznościowych?
- Dołączaj do branżowych grup lub dyskusji.
- Stwórz fanpage na Facebooku.
- Oznaczaj inne restauracje i szefów kuchni w swoich postach.
- Dodawaj wzmianki o innych restauracjach i szefach kuchni w swoich postach.
- Udostępniaj treści partnerów — na przykład, jeśli współpracujesz z inną restauracją lub szefem kuchni, możecie udostępniać nawzajem swoje treści.
Czego NIE robić w social mediach? Oto najlepsze praktyki prowadzenia fanpage w mediach społecznościowych.
- Nie spamuj klientów
Trzy posty tygodniowo na pewno wystarczą! - Nie publikuj nieprzemyślanych postów
Zastanów się, czy prezentowane treści są ciekawe i istotne dla klientów. Przed publikacją sprawdź dokładnie hasztagi, których chcesz użyć. - Nie ukrywaj się
Publikowanie wyłącznie zdjęć potraw może być kuszące, ale klienci lubią wiedzieć, kto za nie odpowiada. - Nie roztrząsaj negatywnych komentarzy
Ludzie zawsze będą narzekać, więc nie poświęcaj zbyt wiele uwagi negatywnym komentarzom. Moderuj komentarze i ukrywaj te szkodliwe (możesz blokować użytkowników, którzy publikują komentarze obraźliwe, np. rasistowskie lub homofobiczne), a wyciągaj wnioski z tych konstruktywnych. - Nie skupiaj się tylko na sprzedaży
Inspiruj gości ciekawymi daniami i przepisami zamiast tylko się promować. - Nie przesadzaj z hasztagami
Hasztagi używane prawidłowo mogą zwiększyć twoje zasięgi i aktywność odbiorców. Jednak używane w nadmiarze tworzą wrażenie spamu i stają się nieskuteczne. - Nie udostępniaj cudzych zdjęć bez podania autora
Jeśli zdecydujesz się udostępnić interesujący tweet lub przepiękne zdjęcie, etykieta mediów społecznościowych nakazuje podać autora. - Nie rób sobie przerwy od mediów społecznościowych bez wcześniejszego powiadomienia odbiorców
Fani nie będą wiedzieć, że nie ma cię tymczasowo, więc nagła cisza tylko ich zirytuje. Jeśli na przykład masz zamiar wyjechać na wakacje, opublikuj post z hasztagiem #timeout i obiecaj, że gdy tylko zobaczysz nowe egzotyczne danie lub przyjdzie ci do głowy pomysł na nową pozycję w menu, dasz znać swoim fanom. :) - Nie pozwól, aby kilka osób zarządzało kontem w mediach społecznościowych
Prowadzenie konta przez kilka osób może utrudnić zachowanie spójności w publikowanych treściach. - Real time marketing - nie ignoruj bieżących wydarzeń
Nawet w branży gastronomicznej nawiązywanie w postach do bieżących wydarzeń ma znaczenie. Prosty błąd, jakim jest niesprawdzenie hasztagów zyskujących na popularności przed opublikowaniem postu, może spowodować, że twoja wypowiedź zostanie uznana za nieempatyczną lub nieodpowiednią do sytuacji.