Dowiedz się, jak dzięki Instagramowi zwiększyć zaangażowanie gości i liczbę zamówień w swojej restauracji. W tym artykule przedstawiono najlepsze rozwiązania dotyczące Instagrama autorstwa specjalistów z branży gastronomicznej i ekspertów ds. mediów społecznościowych. Zawiera on wskazówki dotyczące korzystania z Instagrama, zakładania profilu i prawidłowego korzystania z hasztagów, a także inne triki i porady, które pomogą Twojej firmie odnieść sukces w Internecie.
Instagram – co to jest i jak działa?
Instagram to aplikacja do udostępniania zdjęć i filmów uruchomiona w 2010 roku. Obecnie jej właścicielem jest Facebook. To medium społecznościowe umożliwia szefom kuchni zamieszczanie zdjęć i filmów oraz udostępnianie ich obserwatorom profilu (tzw. „followersom”), a także wyświetlanie i komentowanie postów znajomych oraz reagowanie na nie.
Dodaj nazwę konta
To Twoja instagramowa „wizytówka”, a więc powinna odzwierciedlać tematykę konta. W przypadku restauracji użyj nazwy restauracji, a w przypadku szefów kuchni np. formuły: „chef_imię_i_nazwisko” lub „chef_specjalność”.
1. Instagram – jak zacząć, czyli zakładanie profilu gastronomicznego
Pierwszym krokiem do korzystania z Instagrama jest utworzenie konta. Opisaliśmy w sześciu krokach, jak to zrobić.
- Utwórz konto na Instagramie
Użyj adresu e-mail i wybranego hasła. - Dodaj nazwę konta
To Twoja instagramowa „wizytówka”, a więc powinna odzwierciedlać tematykę konta. W przypadku restauracji użyj nazwy restauracji, a w przypadku szefów kuchni np. formuły: „chef_imię_i_nazwisko” lub „chef_specjalność”. - Dodaj zdjęcie profilowe konta.
Może być to zdjęcie przedstawiające restaurację lub Twoje zdjęcie w stroju szefa kuchni. - Poświęć trochę czasu na dopieszczenie biogramu
To opis tematyki Twojego konta, w tym odpowiednie hasztagi (#). Twój biogram to Twoja oferta w pigułce. - Dodaj przyciski CTA (ang. „call to action” — wezwanie do działania)
To skróty umożliwiające podjęcie określonych działań, na przykład wysłanie wiadomości lub e-maila, które ułatwiają kontakt z restauracją. - Zamieść okładki relacji
Ponieważ niektóre Twoje relacje na Instagramie będą wyróżnione, najlepiej jest grupować je według kategorii.
2. Strategia budowania marki, prowadzenia konta i profilu restauracji na Instagramie – content is the king
Instagram stał się główną platformą dla przemysłu gastronomicznego. Szefowie kuchni i restauratorzy doceniają zwłaszcza jego aspekt wizualny. Każde zdjęcie dania, szefa kuchni czy restauracji powinno spełniać następujące kryteria, aby zapewnić jak największe zasięgi i aktywność użytkowników.
- Każdy post powinien inspirować
Jeśli działasz w branży gastronomicznej, Twoje posty powinny angażować wszystkie zmysły odbiorców. Przyciągnij gości, zamieszczając zdjęcia potraw, którym po prostu nie można się oprzeć. - Zachowaj spójność stylu
Spójność i konsekwencja są kluczowe na Instagramie. Dzięki temu obserwatorzy wiedzą, że mogą oczekiwać wciągających treści o wysokiej jakości. - Zamieszczaj wyłącznie treści wysokiej jakości
Każdy zamieszczony post musi zawierać wysokiej jakości zdjęcie lub film wideo. To, jak duże zainteresowanie wzbudzają posty, zależy od ich walorów wizualnych. Nie musisz jednak kupować profesjonalnego sprzętu czy organizować sesji zdjęciowych, ponieważ większość kucharzy robi zdjęcia dań smartfonem. Zanim zaczniesz, zapoznaj się z naszym przewodnikiem Tajniki fotografowania potraw. - Dziel się przepisami
Treści związane z daniami królują na Instagramie, a najlepszą taktyką stosowaną przez wielu szefów kuchni w celu zwiększenia liczby obserwatorów jest zamieszczanie przepisów. Oczywiście nie musisz ujawniać sekretnych rodzinnych receptur. - Zamieszczaj to, czego oczekują obserwatorzy
Nie publikuj wszystkiego, co przyjdzie Ci do głowy — pytaj obserwatorów, czego oczekują. Niektórych naprawdę nie interesują organizowane wydarzenia czy rozkład sali. - Pokaż się
Ludzie chcą wiedzieć, kto stoi za publikowanymi przepisami. Od czasu do czasu zamieść zdjęcie lub film wideo, na którym będzie widać Ciebie i inne osoby z zespołu. Uzupełnij je kilkoma ciekawymi informacjami. - Zamieszczaj treści od fanów
Tak zwane treści generowane przez użytkowników są polecane przez wielu instagramerów. Jak twierdzą, „szefowie kuchni inspirują społeczność, a społeczność inspiruje szefów kuchni”. Pamiętaj, aby zawsze wspomnieć, kto jest autorem udostępnianych treści.
Style fotografii jedzenia i zdjęć na Instagramie
Są dwa style fotografii, które najlepiej sprawdzają się w sektorze gastronomicznym:
- Reportażowy: Do prezentowania autentycznych sytuacji i do ogólnej komunikacji. Styl reportażowy (prawdziwy, autentyczny, mający uchwycić dany moment) ma wartość dla szefów kuchni i pokazuje, że rozumiemy ich świat i rzeczywistość kuchenną.
- Eskapistyczny: Do fotografii dań. Zainteresuj gości i szefów kuchni swoimi przepisami i menu, opowiadając historie związane z danym daniem.
Reportażowy:
Eskapistyczny:
3. Budowa społeczności i fanbazy na Instagramie – wchodzenie w interakcje z odbiorcami:
Co oznacza „aktywność” (ang. engagements) na Instagramie? Najprościej mówiąc, jest to liczba działań podejmowanych na koncie, takich jak wyświetlenia postów, komentarze, wzmianki itp. Bez aktywności nie możesz zwiększyć liczby obserwatorów Twojego profilu. Szef kuchni Antonio Bachour ma niemal milion obserwatorów i spędza 6 godzin dziennie, odpowiadając na komentarze fanów i wiadomości.
- Korzystaj z funkcji Relacje
Relacje na Instagramie oferują wiele świetnych opcji takich jak „Pytania” czy „Ankiety”, które umożliwiają nawiązanie kontaktu z odbiorcami. Co kilka dni poświęć trochę czasu na odpowiadanie na pytania i zadawanie ich. Fani na pewno docenią okazję do nawiązania prawdziwego kontaktu! Wystarczy nacisnąć opcję „Twoja relacja” na Instagramie, a następnie ikonę naklejki w zakładce „Utwórz”. Dodaj naklejkę „PYTANIA” lub „ANKIETA”, aby rozpocząć rozmowę z fanami. - Organizuj transmisje na żywo
Opcja Instagram Live umożliwia przeprowadzanie transmisji na żywo dla fanów. Gdy się na to zdecydujesz, fani zostaną powiadomieni, że mogą dołączyć do transmisji. Postaraj się od czasu do czasu organizować taki „live”, w którym będziesz gotować swoje popisowe dania lub odpowiadać na pytania fanów. Interakcje bezpośrednie zwiększają aktywność odbiorców i ich lojalność. - Zamieszczaj posty na IGTV
IGTV umożliwia publikowanie nawet godzinnych filmów wideo na koncie na Instagramie, podczas gdy normalne filmy wideo w Twoim strumieniu aktywności mogą trwać najwyżej 60 sekund. Dłuższe wideo oznacza zwykle treści premium. Na Instagramie nieźle sprawdzi się seria z przepisami, ponieważ pokazuje gościom, jak (dosłownie) od kuchni wygląda przygotowanie idealnego dania.
4. Zwiększanie zasięgów na Instagramie
Co oznaczają zasięgi na Instagramie? Najprościej mówiąc, jest to liczba gości lub szefów kuchni, do których dotarł Twój profil lub post.
- Używaj hasztagów o jedzeniu
Hasztagi to świetny sposób na zwiększenie zasięgów organicznych, ponieważ informują algorytm na Instagramie, czego dotyczą Twoje treści i jak wpisują się w aktualne trendy. Jeśli w poście zamieścisz co najmniej jeden hasztag, przekłada się to na 12,6% większe zaangażowanie! Niektórzy szaleją z liczbą hasztagów, ale ich zalecana liczba na jeden post to 11. Przewiń w dół, aby dowiedzieć się, jakie są najmodniejsze hasztagi w branży gastro. - Obserwuj innych użytkowników
Obserwuj, aby być obserwowanym! Jeśli kogoś obserwujesz, zwiększa się prawdopodobieństwo, że ta osoba zrewanżuje się tym samym. Po osiągnięciu liczby 10 000 obserwujących uzyskasz dostęp do zaawansowanych funkcji na Instagramie. Skup się na profilach związanych z branżą, ponieważ zwiększa to szansę, że ich właściciele również zdecydują się obserwować Ciebie. - Oznaczaj lokalizacje
Zawsze oznaczaj swoją restaurację w strumieniu aktywności. Gdy goście wyszukają nazwę Twojej restauracji na Instagramie, pojawią się właśnie te zdjęcia i filmy wideo. Oznaczaj konkretne lokalizacje geograficzne, na przykład wydarzenia związane z gastronomią. - Zostawiaj polubienia
Działa to podobnie jak obserwowanie innych profili — polubienia zachęcają do wzajemności. Polub treści innych szefów kuchni, aby zaakcentować swoją obecność i skłonić ich do przejrzenia Twoich postów. - Udostępniaj treści
Aby udostępniać treści generowane przez użytkowników, czyli zdjęcia, filmy wideo i relacje dotyczące Twoich dań utworzone przez gości, pobierz aplikację Repost for Instagram na telefon z systemem Android lub iOS. - Promowane posty na Instagramie – zainwestuj w promocję
Jeśli możesz pozwolić sobie na inwestycję w konto na Instagramie, zdecyduj się na promowanie popularnych postów lub reklamę na Instagramie poprzez Menadżera firmy na Facebooku.
5. Ustalanie i śledzenie wskaźników KPI dla profilu restauracji na Instagramie
KPI to skrót od Key Performance Indicators, czyli „kluczowe wskaźniki efektywności”. Są to wybrane metryki, które pomagają ocenić skuteczność Twojego profilu.
- Wyświetlenia profilu
- Nowi obserwatorzy
- Liczba użytkowników, którzy przestali obserwować konto
- Zasięg
- Aktywność
- Procent użytkowników, którzy obejrzeli całą relację
- Najlepszy czas na publikację
- Komentarze
Te wskaźniki KPI można śledzić na karcie Statystyki Instagrama.
Popularne hasztagi gastronomiczne na Instagramie
🍰Hasztagi dla restauracji 2020:
#restaurant
#restauracja
#kawiarnia
#zklimatem
👨🍳Hasztagi dla szefów kuchni 2020:
#chef
#discoveringchef
#cheftable
#chefwork
#cheftalks
#livecooking
#natalerzu
#kulinarneinspiracje
#odkuchni
#gastro
#szefkuchni
#szefkuchnipoleca
#gastrobanda
🍔Hasztagi związane z jedzeniem 2020:
#food
#foodporn
#foodphotography
#foodlover
#foodstagram
#foodie
#foodblogger
#jemy
#smacznego
#polishfood
#polishfoodie
#polsihrecipes
#polishrestaurant
#kochamjeść
#pyszności
#pysznejedzenie
#pycha