Co robić, a czego nie robić w social media? O podstawach prowadzenia profili pisaliśmy tutaj. Poniżej znajdziesz porady dla zaawansowanych.
- Uzupełnij informacje o lokalizacji, telefonie kontaktowym i godzinach otwarcia. To te informacje są najczęściej poszukiwane przez klientów, którzy łatwo się zniechęcą do wizyty w Twojej restauracji, jeśli nie uda im się zarezerwować stolika lub natrafią na zamknięte drzwi.
- Dodaj menu. Goście już przed wizytą w restauracji chcą wiedzieć, co będą mogli zamówić oraz ile pieniędzy uszykować przed wizytą. Menu jest zwłaszcza ważne dla alergików oraz osób, które nie jedzą mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego.
- Co miesiąc planuj komunikację. Stwórz miesięczny kalendarz, w którym zaznaczysz dni, w które muszą ukazać się aktualizacje. Dzięki temu nigdy nie zapomnisz powiadomić gości o nowym menu lub przypomnieć o przedświątecznych zamówieniach.
- Aktualizuj często. Wiele restauracji dodaje nowe posty codziennie – możesz tak robić, ale nie musisz. Ważna jest systematyczność oraz nawiązywanie do aktualnych wydarzeń i okoliczności.
- Nie tylko zdjęcia. Możesz tworzyć różne typy postów: wpisy tekstowe, karuzele zdjęć, grafiki zwykłe i rozwijane… Możliwości jest wiele. Aby się wyróżnić, dobierz do trzech rodzajów, z których będziesz korzystał regularnie.
- Nie tylko jedzenie. Goście lubią podglądać życie restauracji i dowiadywać się więcej o osobach z zespołu. Informuj ich o konkursach, promocjach i wydarzeniach.
- Organizuj wydarzenia. To łatwy sposób na dotarcie do osób, które jeszcze nie są Twoimi gośćmi, gdyż użytkownicy zapraszają siebie nawzajem. Mogą być to kolacje degustacyjne lub premiery menu sezonowych.
- Reklamuj się. Algorytmy Facebooka sprawiają, że zasięg postów jest niewielki i ogranicza się do wybranych fanów. Sponsoruj swoje posty, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
- Podtrzymuj relacje. Szybko odpowiadaj na wiadomości prywatne, komentarze i recenzje, zwłaszcza te negatywne. Brak odpowiedzi to najgorsza z nich – oznacza, że nie interesuje Cię opinia gości. Wyjaśnij sytuację, bądź uprzejmy i zaproponuj rekompensatę.
- Wyróżnij się. Znajdź sposób, by Twój Facebook był inny od pozostałych. Może być to specyficzny język, powtarzalny graficzny wzór postów, korzystanie ze specyficznych kątów ujęcia w zdjęciach.
- Brak menu i informacji o restauracji – lokalizacji i godzinach otwarcia.
- „Martwy profil”, czyli brak regularnie umieszczanych aktualizacji.
- Zdjęcia ze stocka, czyli kupione z banków zdjęć. Goście chcą zobaczyć rzeczywiste zdjęcia serwowanych potraw.
- Generalizowanie i korzystanie z frazesów. Nie pisz, że „każdy z nas lubi rosół” – z pewnością znajdzie się osoba, która temu zaprzeczy.
- Fałszywe recenzje. Mówienie nieprawdy nigdy nie procentuje. Użytkownicy Facebooka łatwo wyśledzą, że recenzję stworzyły osoby zarządzające restauracją, a tym samym stracą zaufanie do pozostałych pozytywnych opinii.
- Obcesowe odpowiedzi na negatywne recenzje. Niezadowolony klient to dobre źródło informacji – możesz dowiedzieć się, co poprawić, by goście byli zadowoleni z wizyty w Twoim lokalu. Podziękuj za informację i zaproponuj rozwiązanie problemu.
- Brak odpowiedzi na komentarze i recenzje. Jeśli odbiorcy chcą się z Tobą komunikować, podejmij wyzwanie. Dzięki temu tworzysz więzi, które zaprocentują gośćmi wracającymi do Twojej restauracji.
Instagram to darmowy serwis społecznościowy dla osób prywatnych oraz firm, który służy do umieszczania zdjęć i krótkich filmów. Konta mogą być publiczne lub prywatne, prowadzone przez użytkowników lub firmy – w tym restauracje.
Dodaj krótki opis restauracji wraz z lokalizacją, typem kuchni i linkiem do strony internetowej – to jedyne miejsce na Instagramie, gdzie działają linki. Nie możesz linkować w postach.
Wrzucaj apetyczne zdjęcia! Wykorzystaj wizualny charakter Instagrama i pokazuj zdjęcia swoich potraw. Aby zwróciły uwagę użytkowników, skorzystaj z porad szefów kuchni dotyczących tajnik fotografii kulinarnej.
Korzystaj z hashtagów z głową. Hashtag to słowo poprzedzone znakiem „#”, które w social media pozwala odszukać posty na dany temat, np. związane z modą (#fashion) czy z sportem (#fitness). Użyj kilku hashtagów na post – związanych z Twoim miastem (np. #Warszawa), a także z jedzeniem, np. #foodporn, #instafood, #yummy. Tak budujesz zasięg swoich postów. Pamiętaj, by zawsze były dostosowane do tematyki zdjęcia.
Stwórz swój hashtag – najlepiej z nazwą lokalu. W ten sposób będziesz mógł obserwować, jakie zdjęcia z Twojej restauracji wrzucają goście, a także komentować je i dziękować za wizytę.
Lajkuj zdjęcia i obserwuj potencjalnych gości. Codziennie polub kilkanaście zdjęć i zacznij obserwować kilka profili osób, które mogłyby zostać Twoimi gośćmi. Wyśledzisz ich po dodanych hashtagach – nazwie miejscowości, wizycie u konkurencji czy zainteresowaniu danym typem kuchni.
Weź udział w MakaronoMani
Jeśli serwujesz dania makaronowe w swojej restauracji, weź udział w konkursie „MakaronoMania” i walcz o głosy swoich gości na Twoje danie!