Menu

Są trzy powody, dla których nowoczesna restauracja nie może istnieć bez promocji w Internecie. Po pierwsze, to właśnie tam goście szukają praktycznych informacji o ulubionych lokalach. Po drugie, w Internecie tworzą rekomendacje i recenzje oraz polecają innym użytkownikom sprawdzone miejsca. Po trzecie, to tu szukają kulinarnych inspiracji, które mogą skierować ich do Twojej restauracji.

Strona internetowa restauracji

To pierwszy krok, by rozpocząć promowanie restauracji w Internecie. Strona internetowa ma trzy cele: reklamowy, informacyjny i wizerunkowy.

  • Reklamowy, gdyż dzięki niej można poprawiać swoją pozycję w wyszukiwarce Google i prawdopodobnie to do niej będą odsyłały kampanie reklamowe.
  • Informacyjny, gdyż klienci poszukują na niej praktycznych informacji: lokalizacji, godzin otwarcia, kontaktu i menu, a także wiadomości o wydarzeniach specjalnych, takich jak promocje czy degustacje.
  • Wizerunkowy, gdyż własna strona internetowa to prawdziwa wizytówka restauracji, która świadczy o jej jakości. Dlatego powinna oddawać charakter lokalu dzięki zdjęciom miejsca, wykorzystaniu grafiki i odpowiednim tekstom. Każdy detal ma znaczenie.

Narzędzia Google

Google Moja Firma umożliwia założenie profilu restauracji w Google, co przekłada się na widoczność w wyszukiwarce oraz w Mapach Google. Poza poprawną nazwą i adresem, koniecznie dodaj:

  • zdjęcie profilowe – najlepiej swoje logo,
  • godziny otwarcia,
  • numer telefonu,
  • adres strony internetowej,
  • opis lokalu – kilka zdań o tym, co wyróżnia Twoją restaurację,
  • kilka zdjęć restauracji z zewnątrz i wewnątrz,
  • kategorię – określoną przez typ lokalu (np. restauracja indyjska, bar fast-food).

Osoby korzystające z Google mogą dodawać zdjęcia zrobione w restauracjach, wystawiać im recenzje oraz przyznawać ilość gwiazdek. To ważne, by odpowiedzieć na każdą recenzję – zwłaszcza negatywną! Dzięki temu przekażemy gościom, że ich zdanie jest dla nas ważne i realnie wpływa na sposób prowadzenia restauracji.

Google AdWords to reklamowe narzędzie Google, w którym tworzy się kampanie w wyszukiwarce Google. W zależności od naszego budżetu, możemy reklamować się poprzez linki sponsorowane do Twojej strony internetowej wyświetlane tuż nad wynikami wyszukiwania oraz przez reklamy graficzne, tzw. bannery.

Kluczową korzyścią z prowadzenia promocji w Google jest możliwość wyświetlania reklamy bardzo wąskim grupom użytkowników – dzięki temu wiesz, że reklama trafia do osób, które są odbiorcami Twojej restauracji. Możesz określać, do kogo trafi reklama pod względem np. obszaru geograficznego, płci, wieku, zainteresowań oraz rodzajów odwiedzanych miejsc. To zwłaszcza przydatne, jeśli prowadzisz lokal z specyficzną dietą, np. fit lub wykluczającą różne produkty, takie jak alergeny.

Facebook i Instagram

Media społecznościowe, takie jak Facebook i Instagram, stają się głównym miejscem dialogu z gośćmi restauracji. Tutaj klienci zadają pytania o wolne stoliki i możliwość rezerwacji, szukają informacji o godzinach otwarcia i sezonowym menu oraz wybierają lokale, które chcą odwiedzić.

Aby rozpocząć prowadzenie profili na Facebooku i Instagramie, musisz przygotować materiały graficzne (zdjęcia profilowe i zdjęcie w tle zgodnie z wytycznymi) oraz tekstowe (informacje o lokalu, godziny otwarcia). Nie zapomnij dodać menu: goście bardzo chętnie przeglądają je przed wizytą w nowym miejscu!

O tym, jak prowadzić je skutecznie, pisaliśmy we wpisie o social media restauracji: Jak promować restaurację w social media?.

Na Facebooku możesz niedużym kosztem promować swój lokal wśród wąskiej grupy docelowej. Reklamy zwane Facebook Ads to bannery lub filmy wideo, które kierują do wybranej przez Ciebie strony. Warto też zainwestować w sponsorowanie poszczególnych postów, gdyż aktualny algorytm Facebooka znacząco obniża zasięg postów – przez co nie docierają do większości Twoich fanów.

TripAdvisor

To platforma, którą odwiedzają turyści oraz osoby, które wyjeżdżają w celach biznesowych. Szukają na niej lotów, polecanych atrakcji, hoteli i restauracji w wybranym mieście. Dlatego jeśli prowadzisz restaurację w miejscowości będącej celem wycieczek lub wyjazdów firmowych, koniecznie zadbaj o stworzenie swojego profilu.

Na TripAdvisorze najważniejsze są gwiazdki i recenzje – to one pozycjonują lokale w wyszukiwarce miejsc i stanowią darmową reklamę restauracji. Poinformuj swoich gości, że mogą znaleźć Twój profil na TripAdvisorze oraz zachęć ich do wystawiania pozytywnych komentarzy. Możesz to zrobić dzięki specjalnej naklejce na drzwi wysyłanej przez portal, w menu, na Facebooku czy w newsletterze.

Jeśli osiągniesz wysoki wynik, koniecznie pochwal się nim na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych. Przyciągniesz tym samym nowych gości i zaświadczysz o jakości lokalu. To naprawdę działa!

Blogerzy i influencerzy

Nawet jedna pozytywna wzmianka o Tobie na blogach zamieszczających recenzje restauracji może przynieść Ci korzyść w postaci nowych klientów. Dzięki współpracy z poczytnymi blogerami i osobami prowadzącymi popularne profile w social media, umocnisz świadomość marki swojego lokalu i dasz się poznać tym, którzy o Twojej restauracji jeszcze nie wiedzą.

Wyszukaj, którzy blogerzy są popularni w Twoim mieście i śledź ich wpisy oraz konta w mediach społecznościowych – być może już pisali o Twojej restauracji! Nawiązując współpracę, zaproś wybranych blogerów – najbardziej znanych, ale też trafiających do Twojej grupy odbiorczej – na darmowy posiłek i określ swoje oczekiwania, takie jak umieszczenie relacji na blogu lub InstaStories.

Potrzebujesz pomysłów na promocję swojego lokalu – nie tylko w Internecie? Przeczytaj artykuł o reklamie restauracji!

1 Dane statcounter, kwiecień 2018, http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-201704-201804

Pozwól porwać się MAKARONOMANII

Menu
Strona Główna
Produkty
Przepisy
Wiedza